2011. július 27., szerda

Hidegen sajtolt olajok



Egészen pontosan az olíva-, a napraforgó-, a kukorica-, a szezám-, a dió-, a kókusz- és a pálmaolajról lesz szó.

A növényi olajok nemcsak konyhai alkalmazásra, sütés – főzésre használhatók.

Vannak különös gyógyhatással bíró, például csontritkulásra, koleszterinre, magas vérnyomásra vagy prosztata problémára ajánlott olajok.

NAPRAFORGÓOLAJ


A válogatott, érett, és természetesen hidegen sajtolt napraforgó magvak átlagon felüli mennyiségben (65-70%) tartalmaznak többszörösen telítetlen zsírsavakat. Ehhez jön még a sejtanyagcserében oly fontos szerepet betöltő lecitin, valamint tokoferol (E-vitamin), A vitamin, fehérjék. Ezen tulajdonságai miatt jó hatású a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának megelőzésében.

OLÍVAOLAJ

Az olívaolaj az olajfa csonthéjas terméséből, az olajbogyóból előállított zöldessárga, jellemző illatú, kellemes, édeskés ízű folyadék. A mediterrán konyha egyik alapvető hozzávalója.

Az olívaolaj a szervezet számára esszenciális telítetlen zsírsavakat tartalmaz: linolsavat, linolénsavat, Omega3, és arachidonsavat, amit F-vitaminnak is neveznek. Az olívaolaj természetes antioxidánsai az A-, D-, E-vitamin. Másodlagos növényi anyagai a polifenolok és a tokoferol, amelyek erősítik az izomsejteket, és jó hatásúak reumás ízületi gyulladás esetén is. Könnyen emészthető, mert gyorsan felbomlik (szétoszlik, emulgeál) az emésztőrendszerben. Kis mennyiségben, zsírszegény étrendekben is jól hasznosítható (máj-, epe-, hasnyálmirigy-betegségek stb.). Gyomorsavcsökkentő hatású. Nagy D-vitamin tartalma segíti a kálcium beépülését a csontokba. Az A-vitamin a szem megfelelő működésére, a haj és a bőr egészségére van hatással. Kutatások bizonyították, hogy a telítetlen zsírsavak nagyobb arányú fogyasztása - amiben az olívaolaj gazdag - csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

Nagy-mennyiségű klinikai adat támasztja alá, hogy az olívaolaj fogyasztása védi az érrendszert a meszesedéstől. Csökkenti a koleszterinszintet, megakadályozza a koleszterin lerakódását az erek falán. Emellett gyulladáscsökkentő, véralvadásgátló, vérnyomáscsökkentő és értágító hatással rendelkezik mind emberekben, mind állatokban.[

KUKORICAOLAJ

A kukorica magjából préselt olajnak kedvező hatásai vannak a bőr különböző megbetegedéseire (E vitamin), például a pikkelyes ekcémákra, puhává és rugalmassá teszi a bőrt. A haj és fejbőr bántalmainál is segíthet és akár a korpát is képes eltüntetni. Allergiáknál, asztmáknál és idült fejfájásoknál is eredményesen alkalmazható. A kukoricaolaj kedvező zsírsavösszetétele miatt a szív-és érrendszeri problémákban is segíthet. Magas triglicerid tartalma, melynek több mint fele többszörösen telítetlen zsírsav, valamint magas E vitamin tartalma miatt bőr és nyálkahártya betegségeknél különösen ajánlott.

KUKORICACSÍRA OLAJ


Magas ásványi-só, nyomelem, és A-, D-, E-vitamin tartalma miatt fogyasztása hidegen sejt és bőrfiatalító hatású.

KÓKUSZOLAJ


A főzéssel járó hevítés ellenére használata teljesen biztonságos. Nem tartalmaz az egészségre káros transz-zsírt. Nem képez a sejteket károsító szabadgyököket. Kevesebb kalóriát tartalmaz más olajoknál, és struktúrájánál fogva könnyebben emésztődik, ezért emésztési problémákkal küszködő betegek számára kifejezetten ajánlott. Nem alakul zsírpárnává. Kitűnő energiaforrás, sőt: még gyorsítja is az anyagcserét, ezáltal segítve a fogyást. Nem emeli a koleszterin-szintet, sőt: megelőzi a szívbetegségeket és az érelmeszesedést. Erősíti az immunrendszert, valamint vírus-, baktérium-, gomba- és parazitaölő hatással bír.

Bőrre kenve kiválóan helyettesíti a legdrágább arclemosókat, testápolókat és hajpakolásokat. Megelőzi az idő előtti öregedést, és természetes védelmet nyújt az UV sugarakkal szemben.

PÁLMAOLAJ

A pálmaolaj nagyon egészségtelen, mivel rendkívül rossz a zsírsavösszetétele, nagy mennyiségben tartalmaz telített zsírsavakat, transzzsírt, és ezek jelentősen hozzájárulnak a rossz koleszterin vérben való felhalmozódásához. Táplálkozástudományi szakemberek szerint a pálmaolajat semmilyen formában nem lenne szabad élelmiszerekhez felhasználni! Tartalmaz: telített zsírsavakat: palmitinsav, linolsav, glicerin. Vitaminok: jelentősebb mennyiség csak E-vitaminból van, de tartalmaz K-vitamint is, illetve béta-karotint, valamint ásványi anyagokat.

Az eredmények szerint más hidegen sajtolt olajokkal összehasonlítva jóval nagyobb mértékben növeli az LDL koleszterin (a rossz koleszterint ) jelenlétét a szervezetben.

A kutatók tehát nem ajánlják a pálmaolaj alkalmazását élelmiszeripari alapanyagként.

DIÓOLAJ

A dió olyan, mint az agy, jobb és bal félteke, a kisagy és a nagyagy. A gyűrődések és a behajtások olyanok, mint az agykéreg. Tudjuk, hogy a dió jelentősen segíti az agyműködést.

A dióbél, és így a dióolaj nagy mennyiségben tartalmaz: fehérje, lipid (olaj), szénhidrát. Vitaminok: E, B1, B2, B6, biotin, folsav. Ásványi anyagok: nátrium, kálium, kalcium, foszfor, magnézium, vas, réz, cink, mangán. A termés telítetlen zsírsavakat tartalmaz. Növényi omega 3 zsírsavtartalma igen gazdag. . A dióolaj gazdag telítetlen zsírsavakban és 72 % linolsavat (omega zsírsav), valamint 20 % fehérjét és többféle vitamint is tartalmaz.

A dió húspótló étel is lehet. A vegetáriánusok sok olyan tápanyaghoz juthatnak, amelyeket az ember hagyományosan állati táplálékokból vehet fel. Például fehérjéken kívül a B-vitaminok, a foszfor, a kálium, a vas, a réz. Amikor a diót kenyérfélével egészítjük ki, az étrendünk egészséges arányában fogja tartalmazni az összes esszenciális aminosavat. A dió mint E-vitamin forrás is jelentős.
A koncentrációs zavarokban szenvedő gyermekeknél eredménnyel alkalmazható az OMEGA-3 zsírsavat tartalmazó dióolaj. Kúraszerű fogyasztása segít az erek rugalmasságának megtartásában!

MÁKOLAJ

A mákolaj igen magas foszfortartalma biztosítja a kálciumnak a hatékony beépülését a csontokba. Kimondottan csontritkulás megelőzésére valamint a diagnosztizált csontritkulás meggátolására szolgál.

LENMAGOLAJ

A lenmag nagyon sok OMEGA-3 zsírsavat tartalmaz (alfa-linolénsav). A lenmagolaj csökkenti a szervezet koleszterinszintjét, mely alapján csökken a szívbetegség, az anginás mellkasi fájdalom és a magas vérnyomás mérséklődik.

SZEZÁMOLAJ

Mangán, nikkel és vas mellett a szezámmag olaja természetes antioxidánsokat is tartalmaz.
Magas lecitintartalma jótékony hatást fejt ki a gondolkodóképességre.
A vér és a máj koleszterinszintjét csökkenti. Fontos szerepet játszik az érelmeszesedés, a magas vérnyomás és a szívinfarktus megelőzésében.


TÖKMAGOLAJ

Tökmagcsírából hidegen sajtolt olaj:

A tökmag csírájából hidegen sajtolt, kiváló minőségű, különleges olaj. A tökmagcsíra kiemelkedő táplálkozás-élettani értékét az igen magas magnézium, kálium és alacsony nátrium, E-, B1 és B2 vitamin tartalmának köszönheti.

A tökmagcsíra olaj kiemelt figyelmet érdemel az egészségi szempontokból is! Az esszenciális zsírtartalmának köszönhetjük a tökmag vértisztító hatását, így a köszvény kitűnő ellenszere lett. Az esszenciális olaj segíti az A-vitamin felszívódását is!

Különösen napjainkban igen gyakori a prosztata-gyulladás, vagy megnagyobbodás. Sajnos, ezt a jelenséget a helytelen táplálkozási szokásainknak köszönhetjük. Régebben, amikor még több tökmagot fogyasztottak, ismeretlen volt ez a betegség!

Magas telítetlen- és többszörösen telítetlen zsírsavtartalmánál fogva javasolt a szervezet testi és szellemi teljesítőképességének fokozására. Természetes E-vitaminban gazdag.
A népi gyógyászatban is gyakran alkalmazzák, nőknél húgyhólyag, férfiaknál prosztata problémára. Sok előnyös terápiás hatással rendelkezik.

Forrás:http://www.naturport.eu/ 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...